صله رحم از شاخصهای تحول رفتاری است / ۲۳ بار تکرار صلهرحم در قرآن
کارگر آنلاین | حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه امروز طی سخنانی در نشست علمی «تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی؛ عوامل و اسباب» با بیان اینکه نبی مکرم اسلام(ص) با خُلق قرآنی، جامعه جاهلی را به جامعه ایمانی و اسلامی تبدیل کرد، افزود: تغییر و تحول جامعه جاهلی به جامعه اسلامی، بیش از دوازده اصلاح را داشت که میتوان به حوزه خانواده، اقتصاد و مسائل مختلف اجتماعی اشاره کرد.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه که در مجتمع جامع امام خمینی(ره) سخن میگفت، ضمن تبیین دایره تأثیرگذاری نبی مکرم اسلام(ص) بر آحاد امت اسلامی، اظهار کرد: مردمی که در برابر پیامبر اعظم(ص) میایستادند، دیری نپایید که مال و اموال و فرزندان خود را فدای رسول الله(ص) کردند. در قرآن کریم چهار بار کلمه جاهلیت ذکر و در این آیات، به چهار ویژگی جاهلیت پیش از اسلام اشاره شده است.
رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی به آیات ۵۰ سوره مائده، ۳۳ سوره احزاب، ۲۶ سوره فتح و آیه ۱۵۳ آل عمران اشاره کرد و افزود: تبعیض، گمان جاهلیت (ظنالجاهلیت)، تبرج و نیز تعصب جاهلیت، چهار ویژگی است که آیات الهی درباره جاهلیت بیان کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در لابه لای آیات الهی، خداوند متعال به اشکال گوناگون به اخلاق جاهلی اشاره کرده است، گفت: کشتن فرزندان، ربا، قمار، تقدس حیوانات، ظهار، محرومیت زنان از ارث، فرزند خواندن، پسرخوانده، زنده به گور کردن دختران، شرک، نیکی نکردن به والدین و...، جزء ویژگیهای اخلاق جاهلی به شمار میرود که آیات الهی به آنها اشاره کرده است.
وی با اشاره به اینکه در تاریخ و روایات اهل بیت (علیهم السلام) موارد زیادی درباره ویژگیهای دوران جاهلیت ذکر شده است، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنین(ع) در سخنانی که در خطبه ۲ و خطبه ۹۵ نهجالبلاغه ذکر شده است، به خوبی دوران جاهلی را تبیین کردهاند. امام(ع) در فرازهایی از سخنان خود بیان میکند که دوران جاهلی خوابشان بیداری و سرمه چشمانشان اشک بود؛ این مهم نشاندهنده اوج ناامنی حاکم بر آن دوران بود؛ خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص) را فرستاد تا جامعه را از جاهلیتی که در آن غوطهور شده بود و مردم در آن خوار و ذلیل گشته بودند، رهایی دهد.
رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی ضمن اشاره به تعدادی از آثار نویسندگان معاصر و اشاره ایشان به جاهلیت نوین، تعصب کورکورانه را بزرگترین مانع پیش روی ایمانآوری مردم دانست و اذعان کرد: افراد از نظر تحول و تغییرپذیری سه دسته هستند؛ گروهی از انسانها بر تعصب خود پافشاری کرده، هیچگاه از دایره جهل خارج نمیشوند، دستهای دیگر از انسانها نیز تغییرپذیران مشروط هستند که چارچوب تغییر را خودشان تعیین میکنند و گروهی نیز تغییرپذیران در پرتو وحی هستند.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی، در بخش دیگری از سخنان خود، به شیوه پیامبر اعظم(ص) در ایجاد تغییر و رمز موفقیت ایشان در تحولآفرینی اشاره کرد و افزود: ایجاد تغییر در افکار، رفتار و روابط، مهمترین پایههای تحول جامعه در سیره نبوی(ص) است؛ تا باورها اصلاح نشود، هیچ چیز درست نخواهد شد.
رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی معادباوری، حذف حاکمیت طاغوت و جایگزینی ولایت معصوم(ع)، را از دیگر ابعاد تحولی نبی مکرم اسلام(ص) دانست و ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) در عرصه تغییر رفتار، رفتار جامعه را گام به گام مورد توجه قرار داد، چرا که تغییر رفتاری، حرکتی آرام دارد.